Translate

18 oktober 2006

Budo


Ju-jutsupassen är alltid kul, men den här gången var det dessutom OVANLIGT kul. Inte kuligare än vanligt, alltå, men annorlunda: Vi fick pröva på tävlingsformen. Vilket ju för det första var kul i sig, men extra kul eftersom jag vann i två av tre moment :) Det verkar som om det har hänt mycket i tävlingsformen av Ju-Jutsu under mina 18 bortvaroår. Det första momentet kände jag inte alls igen. Det liknade lite att tävla i kata, men med ännu mera vikt på realism. Massor av teater, alltså, och jag och min partner vann stort på inlevelse i kiai, reaktion och motreaktion (med lite atemi som utfyllnad) och ett avslutande kast som vi egentligen inte lärt oss ännu. Det andra momentet var lite mera randori - otroligt jobbigt, och knappt fick man vila heller eftersom jag gick vidare ända till final. Det sista momentet, ne-waza, verkar vara det som flest tycker bäst om - kanske för att hela ne-waza egentligen är borta ur graderingssystemet (det "förbjudna" lockar?) - men jag tyckte de andra momenten var klart roligare (för jag vann ju i dem ;).

Ordlista:
Ju-jutsu = mjuk teknik
Kata = fast övningsform (regisserad övning efter fast mönster)
Kiai = kraftskrik
atemi = slag (distraktion)
randori = fri övningsform (oregisserad fighting)
ne-waza = markteknik (liggande tekniker)


(Och vad har bilden med saken att göra? Jo, ju-jutsu är obeväpnad kampkonst, så vapnen får man snällt lägga ifrån sig eller lämna kvar hemma i Botkyrka :)

Inga kommentarer: