Translate

02 september 2010

Fi fan

Igår öppnade förtidsröstningslokalerna och jag tog en vända till några lokaler i norra Botkyrka och västra Huddinge.

Jag stötte direkt på "valfusk". Från valnämnden i Botkyrka har tydligen instruktioner gått ut om att valsedlarna ska delas upp i tre lådor. En låda för enprocentpartiernas partivalsedlar i bokstavsordning, helt enligt valmyndighetens rekommendation. Namnvalsedlarna är däremot uppdelade på Låda två för enprocentpartier och Låda tre för övriga. I Fittja hade man dessutom fyllt på Låda två med partivalsedlar för de partier som ännu inte inkommit med namnvalsedlar (se bild). I JO's beslut efter kritiken mot valsedelshanteringen i Lund förra året läser jag att:
"Det finns således inget skäl för valförrättaren att synliggöra en skillnad mellan de två kategorierna av valsedlar, exempelvis genom att förbehålla ett särskilt valsedelsställ för den ena gruppen." - exakt det som sker i Botkyrka, alltså.



Men har det någon betydelse då? Well, det är ju inte så illa som förra gången, då våra valsedlar ibland placerades flera meter bort, i en undanskymd del av vallokalen. I alla lokaler jag besökte igår var de tre ställen placerade precis intill varandra. Eventuellt kan det t.om. vara så att vi tjänar på den här ordningen. Våra valsedlar är inte undangömda, utan syns extra tydligt för de som kan tänka sig att rösta på oss - men för de som är mer tveksamma kan det uppfattas som att Piratpartiet inte är ett "riktigt" parti - "och tänk om någon SER att jag sträcker mig mot lådan med weirdo-partier". Jag skulle dock gissa på att fördelarna överväger nackdelarna, men i båda fallen så är det en liten liten risk att folk blir påverkade åt något håll och sådana risker ska ju elimineras oavsett vem som vinner på dem... JO om Lund igen: "Valnämnden kan därför inte undgå kritik. Det gäller även om det inte förekommit annat än smärre avvikelser och om valutgången inte påverkats. Sett från de synpunkter vallagens bestämmelser ska tillvarata måste varje regelbrott som riskerar att störa envar röstandes fria och självständiga val tas på allvar." Nåväl, allvarligare än valsedlarnas placering tycker jag nog i så fall hela förtidsröstningslokalens placering på ICA Maxi i Alby är. De har ställt upp sig precis intill en pelare med löpsedlar från Aftonbladet och Expressen. Just igår innehöll dessa inte några politiska budskap, men vad händer den dag de gör det? Här får jag väl avsluta kritiken av Botkyrkas valnämnd med lite beröm för att de faktiskt strök McDonalds som förtidsröstningslokal när det kom fram att Moderaterna gör reklam i dessa lokaler.

Ser ni förresten på bilden ovan hur ensamma vi är om att vara ensamma? Var är alla andra stackars småpartier? Och nu närmar vi oss rubriken för detta inlägg, för det var denna insikt som fick mig att, när jag kom hem, logga in på F!s hemsida och anmäla mig som valsedelsvolontär även för detta parti. Jag blev alltså plötsligt nästan ett "F! fan" även om jag delvis tycker "Fi fan" om dem, men jag tänkte att om jag ändå ska ut och placera våra valsedlar så förlorar jag inget på att även ta med mig några sedlar för den lede F!. Tvärt om! Kanske tänker deras volontärer på samma sätt och då tar vi tillsammans några steg närmare demokrati och krossar riksdagspartiernas försök att försvåra fria val, och om vi förlorar någon enstaka röst på att någon väljer F! istället för PP bara för att möjligheten finns så vinner vi desto fler om vi hjälps åt att få full täckning. Och vi är fler som tänker så, läste jag med glädje idag.
Anmäl dig för att hjälpa till med att få ut Feministiskt initiativs valsedlar här. Och, förstås, Piratpartiets här.

...till sist konstaterar jag att nu har även Hitler kommenterat Sverigedemokraternas valfilm:

Det här är nog den bästa Der Untergang-textningen jag sett hittills. Så bra på så många nivåer :)

Inga kommentarer: