Translate

23 april 2009

Lyssna på dina barn

Hej trogna läsare :) Jag har länge tänkt återuppta bloggandet, länge har jag tänkt ta det till en annan nivå och starta en helt ny blogg - jag hade en ganska klar bild om upplägget, men hela tiden kom annat emellan. Jag tänkte att januari 2009 skulle bli en bra vändpunkt då jag skulle ta tag i det, men våren blev jobbigare än väntat och det mesta fick ligga i träda ett tag till - och så hände plötsligt det fruktansvärda, den 5:e april. Något som fick mig att faktiskt starta en ny blogg, men av helt andra behov och skäl än jag någonsin tänkt mig.



Men mitt i allt det jobbiga jag försöker skriva om där måste jag nog ta små pauser och skriva om andra viktiga och mindre viktiga saker, och det får jag väl ha den här gamla dagboksbloggen till...

"Lyssna på dina barn, de är intelligentare än du" säger ett av de visaste visdomsorden som finns. Barnen kanske inte har lika mycket kunskap och erfarenhet, men de är inte heller låsta av konservativa normer och omöjlighetstänkande som begränsar kreativiteten och Flynn-effekten visar klart och tydligt att det är sannolikt att dina barn har högre IQ än du själv.

I helgen stod jag ute på gården och pratade med en granne. Jag berättade att jag skulle åka till värmdö och hämta ett begagnat plåttak till lekstugan. Hampus, min nioårige son, sa då "Men pappa! Så där får du ju inte säga!". Vaddå, undrade jag. "Du kan åka i fängelse om du talar om var man kan hämta saker gratis!", svarade han.

Han hade alltså förstått precis vad PirateBay-domen handlar om - vi går mot en egoistisk moderatidyll där det är förbjudet att hjälpa varandra och dela med sig. Det är lite glädjande att nästa generation förstår var världen är på väg - Matilda Ernkrans borde också lyssna på sina barn som säkert kan förklara för henne varför Piratpartiet är nödvändigt just nu för att vända trenden och ta itu med vad som är så grundläggande viktigt att de frågor som BORDE vara de intressanta blir oväsentliga.

Inga kommentarer: