Translate

11 december 2005

Förutsägelser om en förbannad säng

I torsdags fick jag två starka förnimmelser av snart kommande händelser.
Jag skulle åka ut till obygden söder om Järna (drygt tre mil hemifrån) för att köpa en gammal vacker imperialsäng.
Hyrde ett släp på OK och gav mig iväg klockan 19.15...

...på vägen dit fick jag plötsligt en bild av att det skulle vara strömavbrott när jag kom fram, så jag började fundera på hur det då skulle gå att inspektera sängen. Om man skulle bli tvungen att släpa fram den till bilens strålkastarljus eller nått...
...nåväl. Jag kom fram. Den stod i ett litet enskilt garage ute på en kolsvart tomt, men det fanns halogenbelysning i garaget så det var inga problem att inspektera den. Jag konstaterade att den var fin, möjligen lite för bred, men jag bestämde mig för att köpa den i alla fall...

...då smällde det till i halogenlampan och det blev kolsvart!

Så resten av affären fick vi göra upp i ficklampssken... Vi lastade den på släpet och spände fast ordentligt med två spännband, men så fort jag börjar åka därifrån så får jag ytterligare en bild: Bilden av hur allting ramlar av släpet mitt ute på motorvägen och slås till spillror...

...jag åker direkt in till kanten och går ur och inspekterar lasten en gång till. Allt sitter stenhårt fast, så jag kör vidare... innan jag åker upp på E4:an i Järna (efter fem kilometer på mindre, slingriga vägar) stannar jag ytterligare en gång för att kolla...
...allt är fortfarande stenhårt spänt och har inte rört sig en millimeter, så jag känner mig trygg och drar iväg på motorvägen...
...det går bra....

...tills strax efter Salemavfarten (bara några kilometer kvar hem)... då sprängs plötsligt spännet på ena spännbandet och två tredjedelar av sängen flyger av släpet i 100 km/h!

...på något sätt viker det dock av i luften, och allt landar på vägrenen istället för att slå i bilen bakom. Dessutom glider den på bakstycket, så den går inte sönder särskilt mycket (en spricka i botten och lite avskavt på stolparna baktill, plus att en list lossnade men gick att få dit igen...men däremot visade den sig vara lite lite för bred, så vi ska nog sälja den (borde ha förstått att jag inte skulle ha den - undrar om den är förbannad också :) fast det var länge sedan Elvira sov så skönt och länge som de här senaste nätterna i den förbannade imperialsängen).

Inga kommentarer: