Translate

15 augusti 2002

SF: ”Det är OK att piratkopiera LOTR”

Dagens telefonsamtal:
Någon ringer mig och presenterar sig som ”Ja hejsan jag heter... ja, det är skit samma förresten, jag tänkte bara att jag skulle meddela att den här Sagan om Ringen har redan börjat spridas som pirat-dvd.”
Vad är nu detta för säljknep tänker jag först... varefter jag gör en snabbkoll i minnet för att komma ihåg ifall jag möjligen har råkat lägga ut nå’n Sagan om Ringen Divx på någon av våra servrar. Negativt. ”Jaha...” försöker jag försiktigt.
Han fortsätter, ”Ja, jag tycker det är fördjävligt, men det är alltså så att den cirkulerar på piratkopierad dvd, har man upptäckt i Göteborg då, jag ringer från Borås.”
”Jahaa?”
”Det är ju fördjävligt att när någon lägger ner så stora summor pengar på en så’n här produktion, så hinner den bara vara ute några dagar innan den säljs i piratversion...”
”Jaa...” (vart vill han komma)
”...och så tjänar piraterna stora pengar medan de som har lagt ner allt arbete då i flera år inte får någonting.”
”Jaa...” (Är detta ett skämt? Eller har något av allt jag kopierar för privat bruk läckt fram till någon som inte riktigt samtycker? Eller är han bara dum?)
”Så jag tänkte bara höra om du känner till det?”
”Ja, det känner jag till.” (Självklart att det finns piratkopior)
”Jasså, du känner redan till det ja.”
”Mmmm...”
”Är det något du tänker göra åt det då, eller?”
(Va? Vad är det för trick nu då?) ”Nää... Det blir väl först i december när specialversionen har kommit ut som det är intressant för min del då” (Hah! Fick han! Helt sanningsenligt då :)
”Jasså? Jaha... så det bekymrar dig inte då att den här finns ute nu?”
(Vafan?) ”Äh, det kan de gott ha, dvd-producenterna, när de håller på med regionskoder och så’nt där tjafs.”
”Så du tycker det är OK då att det cirkulerar piratkopior?”
”Ja, så länge producenterna kör med fula knep för att utnyttja oss så är det rätt åt dem.”
”Jaha... Tror du Universal delar den uppfattningen?”
”Knappast. Men de får skylla sig själva så länge de inte står på vår sida.”
”Ja, jag tänkte bara tala om det. Jag ska nog ringa till Universal i USA också. Tack ska du ha.”
”Tack.” .

Hmmm....?
Jag frågar växeln vem det var. ”Han presenterade sig inte, men han frågade efter dvd-ansvarig så jag kopplade honom till dig”... Jag berättar om samtalet och får veta att de senaste två veckorna har vi fått en massa samtal som egentligen skulle till SF, som tydligen har råkat göra ett utskick där de som SITT nummer uppger VÅRT telefonnummer fast med en extra nolla på slutet.

Så nu är SF:s oficiella ståndpunkt att piratkopiering är OK och bara rätt åt producenterna i USA :-)

FILESHARING IS THEFT - IF PHOTOGRAPHY IS KIDNAPPING.

Inga kommentarer: